【 第118回例会】2021年11月06日(土)

 

2021年11月06日(土)

Saturday 06 November 2021

第118回例会

118th meeting 

※メンバーのプライバシーに配慮し、人物が特定しうる写真にはぼかしを入れています。


 こんにちは。すっかり秋になりましたね。寒すぎず、美味しい食材や紅葉して綺麗に色づいた景色などを存分に楽しめるいい季節です。皆様いかがお過ごしでしょうか。

 今回の例会は、そんな秋をオンライン上で堪能するような穏やかで楽しい会でした。

 ゲストが3名参加してくださり、その中の一人、Oさんは3回目のゲスト参加でした。そして、なんと、入会してくださることになり、メンバー全員喜びに沸きました。Oさん、これから一緒に楽しんで学んでいきましょう。Oさんが、このクラブの雰囲気を気に入ってくれたことが何よりも嬉しいことでした。私達が安心できる場所と感じていることが自己満足ではなく、来てくださったゲストの方にも伝わり、そして足を向けてもらえることだとわかったことは誇りに思います。

 それでは、今回の例会を振り返ります。

 今回のTMOECさんでした。Cさんはいつも周りへの気遣いを忘れない人です。その力が発揮された、さすがのTMOEでした。会の進行に関わる仕切りだけではなく、誰かの発言に反応する、困っていたら素早くヘルプを出す、といった気配りをしていました。やった方がいいとわかっていても簡単にできることではありません。素晴らしかったです。

 今夜の言葉はCRさんが選んでくれました。”colorful””色とりどりの、彩り豊かなという、とても素敵な言葉です。これはみんなが使いやすく、例会内で何度もみんなが使用していました。使った瞬間に場がワッと盛り上がるので、それを何度も行えた今回の例会はとても盛り上がりました。

 そしてお待ちかねの準備スピーチのセクションでは、Yさん、Uさん、Lさんの3人がスピーチを披露してくれました。Yさんは、データを基に様々な観点で現在の政治的問題や社会的問題に切り込み、それを自分達の立場まで落とし込んだ検討をしてくれました。Uさんは、猫への愛情による猫へのアプローチとその結果に対する想いをユーモアを交えてスピーチしてくれました。Lさんは、自身のモチベーションの分析などを行い、原因と事象(結果)への興味深い見解を語ってくれました。

 テーブルトピックのセクションでは、Kさんがマスターを務めてくれました。秋に関連した、みんなが考えやすいテーマを選び、楽しい即興スピーチを誘導してくれました。

 最後に論評です。GさんがYさんの、TSさんがUさんの、TKさんがLさんのスピーチに対して論評しました。Gさんは、より良くなるポイントを伝えるときに例を用いたことで、とてもわかりやすく伝えることができていました。TSさんは、Uさんのまとめのセンテンスをさらに膨らませることで、より噛み砕いてフィードバックしていました。TKさんは、項目ごとに、お題→詳細の順にわかりやすくフィードバックしていました。参加している全員が今日のスピーチを振り返ることができ、そして自分のスピーチにも役立てられるような素晴らしいフィードバックばかりでした。

 今回の例会もとても楽しく、そして勉強になりました。私達のクラブ会員は(とてもいい意味で)おそらくオーバーリアクションのメンバーが多いです。それは、顔の表情や体の動きまで様々な点で言えることなのですが、これの何がいいかって、オンラインなのにみんなの反応をお互いに感じながら過ごせるということです。また次回も楽しい会を開きましょう!

 Hello. It has completely turned into autumn. It's not too cold, and it's a good season to fully enjoy delicious foods and beautifully colored scenery with autumn leaves. I hope everyone is doing well.

  This meeting was peaceful and enjoyable, as if we were enjoying the autumn online.

  Three guests joined us, one of whom, O, was a third time guest. And then, they decided to join us, which made all the members very happy. O, let's have fun and learn together. We were more than happy that O liked the atmosphere of this club. We are proud to know that what makes us feel safe is not self-satisfaction, but the fact that our guests can see it.

  Now, let's look back at this meeting.

  This time, the TMOE was C. C is a person who always remembers to be considerate of those around them. It was an excellent TMOE that demonstrated the power. They were not only a divider involved in the progress of the meeting, but they were also attentive, reacting to what someone said and quickly offering help if they were in trouble. It was great.

 The words for tonight were chosen by CR. The word "colorful" is a very nice word. This was easy for everyone to use and was used by everyone many times within the meeting. The moment someone uses that word, the place goes wild, and we were able to do that many times, which made this meeting very exciting.

 Then, in the long awaited Preparatory Speech section, Y, U, and L presented their speeches. Y cut into current political and social issues from various perspectives based on the data, and examined them down to our own position. U gave a humorous speech about their approach to cats due to their love for them and their thoughts on the results. L gave an analysis of their own motivation and other interesting insights into causes and events (consequences).

 K was the master of the table topics section. They chose a theme related to autumn that was easy for everyone to think about, and guided us through a fun impromptu speech.

 Finally, there is a review section. G commented on Y's speech, TS commented on U's speech, and TK commented on L's speech. G was able to convey the points that could be improved very clearly by using examples. TS gave feedback by expanding on U's summary sentences, thinking more deeply and broadly about their content. TK gave clear feedback on each item, in the order of subject, then details. All of the feedback was excellent, and all of the participants were able to reflect on today's speeches and use the feedback to help them in their own speeches.

  This meeting was also very enjoyable and informative. Our club members are probably overreacting members (in a very good way). This can be said in many ways, from facial expressions to body movements. What's great about this is that even though you're online, you can spend time feeling everyone's reactions to each other. Let's have another fun party next time!

  Thank you.

  Written by A