【第133回例会】2022年07月02日(土)



7月2日(土)の例会はオンラインと会場のハイブリッドで行われました。3名のゲストを迎え、会場から8名、オンラインで3名の参加となりました。


Lさんは、「魅惑的な」を今夜の言葉として選んでくれました。

Uさんは、5分間LGBTQ+ レクチャーで、「Gay Games」について教えてくれました。オリンピック開催年とは2年ずらした4年ごとに開催される、性的少数者だけでなく、誰もがありのままの自分で参加できる競技が用意されていて、次回は2023年に香港で開催が予定されているそうです。


準備スピーチ1人目はTさん。初めての日本語でのスピーチに挑戦しました。プライベートで体験したトランス女性としての生きづらさについて話しました。


準備スピーチ2人目は、Gさん。スピーチのテーマにトースト・マスターズの仕組みや国際団体としての組織の仕組みなどについて説明し、Q&A時間も設けるプレゼンテーションの形を選びました。新しい期の初めての例会でゲストの方にもトースト・マスターズについて理解してもらえる、タイムリーな内容でした。


テーブルトピックスマスターのKさんは、最高気温を連日記録するなど、毎日続く暑さをきっかけにして、「気候」にまつわる色々なテーマで質問を投げかけて、盛り上がりました。


論評の部では、Tさん、Uさんから各々の準備スピーチに対する論評が行われ、スピーチの向上を目指したフィードバックがありました。


今回の例会は参加人数が少なめだったので、何名かが複数の役割を担ってくれました。

今期の会長であるLさんは、例会の開催宣言から始まり、例会の総合司会、計時係、今夜の言葉と4役を担当し、Sさんも、えーっとカウンターと集計係を担当してくれました。


総合論評(GE)では、Yさんから全体の講評があり、特に参加人数が少ない回でも、複数の役割を担当したり、ハイブリッドの会場でも会員が相互にサポートしあったりしながら例会をスムーズに進められたことについて感謝が述べられました。

例会の最後には、今回3回目のゲスト参加だったKoさんより入会の意思表明があり、嬉しいニュースで会員全員が大喜びで終了しました。


文責:Y



The meeting on Saturday, July 2 was a hybrid of online and on-site; we had three guests, eight from the venue and three online.


L-san chose "riveting" as Word of the Evening.

U-san gave a 5-minute LGBTQ+ Lecture on the Gay Games. The Gay Games are held every four years, two years apart from the year of the Olympics, and they offer competitions in which everyone, not just sexual minorities, can participate as they are.


The first to give a preparatory speech was T-san. They tried their first speech in Japanese. It was their first time to make a speech in Japanese. They talked about the difficulties experienced in their private life as a trans woman.


The second preparatory speech was by G-san. They chose a presentation format for the speech, explaining the structure of Toastmasters and how the organization works as an international organization, as well as providing time for a Q&A session. It was a timely topic that helped the guests understand Toastmasters at the first meeting of the new term.


Table Topic Master was K-san. They was excited to pose questions on a variety of "climate" related topics, triggered by the daily heat, with high temperatures being recorded daily.


In the discussion session, T-san and U-san, gave their comments on their respective prepared speeches, and feedback was given to improve their speeches.


Since the number of participants in this meeting was small, several people took on multiple roles.

L-san, this term's president, took on four roles, starting with declaring the meeting open, then the TMOE, the timekeeper, and the word of the evening, and S-san also took on the, Ah counter and Vote counter roles.


In the General Evaluation (GE), Y-san gave an overall review of the meeting and expressed the appreciation for the smooth operation of the meeting, especially with the small number of participants, by taking on multiple roles and the mutual support of the members at the hybrid venue.

At the end of the meeting, Ko-san, who was participating as a guest for the third time, announced his intention to join the TRTMC, and all members were overjoyed with this happy news.


Original Japanese script is written by Y