【第143回例会】2022年12月17日(土)



2022年12月17日開催 第143回例会の報告

あっという間今年も最後の例会になりました。今月から第3土曜日もハイブリッド例会となり、みんなで顔を合わせる機会が増えてとても嬉しいです。


今日は出席者がいつもより少なかったですが、エリアディレクターのTさんがゲストで来てくださいました!(Tさん、ありがとうございました!)


TMOEは久々のTiさんが担当し、英語メインのスムーズな進行をしてくれました。会場のヘルパーが少なくて少しバタバタしましたが、みんなで協力しながら進めることができました。


今日の言葉は、「いちじるしく」でした。普段から馴染みがあるようで、実は会話やスピーチではあまり使わない言葉かもしれませんね。それでもみなさん積極的に使おうと頑張りました。


準備スピーチでは、Lさんが飼っているメダカの話を自身の人生観と照らし合わせ、学んだことについて話してくれました。Tさんの話はウクライナ人の友達との交流から、今起こっている侵略のこと、そして未来に向けて我々が何をすべきか、と言うところまで考えさせるスピーチで、みんな聞き入っていました。


テーブルトピックスでは、「新年」にまつわる質問を、私Tが担当しました。お年玉、おせち料理、海外の正月事情、新年の抱負に関することまで、さまざまなみんなのエピソードを聞くことができ、とても楽しかったです。


来年も引き続き、みんなで色々なエピソードを持ち寄りながらスピーチを学び、みんなにとって楽しいコミュニティにしていきたいですね。そしてぜひたくさんゲストの方にも来ていただきたいです。お待ちしています!


では良いお年を!


T


The time flies. Today was our last meeting of this year. From December, the third Saturday of the month will also be a hybrid meeting. I am so pleased that we could have more opportunities to see in person.


Though today we had fewer attendees than usual, we were welcome our area director T-san to our meeting today! (Thank you T-san!)


Today’s TMOE was Ti-san for a long time. She facilitated smoothly in English, despite a few unexpected technical problems due to the lack of helpers at the venue, but we could overcome them through our cooperation with each other.


The word of the evening was “conspicuously”. We don’t use this word very often in conversation or speech. Even so, everyone tried their best to use it in the meeting.


In the prepared speeches, L-san talked about “medaka” which he is keeping in his room, and what he had learned from seeing them with the perception of his life. To-san provided a speech about his relationship with his Ukrainian friend and the current serious situation, and he made us what we should do in the future. Everyone listened attentively.


As for the Table topics, I was in charge of the master, who asked some questions related to “New Year”. Every answer was so inspiring to me about New Year’s gifts, Osechi cuisine, New Year’s events in a foreign country, New Year’s resolutions, and so on.


In the end, I hope that next year as well we could share our various episodes and learn about speeches, welcome many guests, and we can make it a fun community. We look forward to your participation as a guest!


Have a happy New Year!


T